Fossilfri havn – nul-emissionszone i Københavns kanaler

Miljøpunkt Indre By & Christianshavn arbejder for en renere og sundere havn, hvor både borgere, besøgende og naturen kan trække vejret frit. I dag sejler størstedelen af kanalbådene i Københavns havn stadig på diesel, og det skaber markant luft- og støjforurening i områder med mange fodgængere, caféer og boliger.

Vores mål er at gøre havnens transport emissionsfri og skabe opmærksomhed om de problemer dieselbådene skaber. Projektet udspringer af konkrete målinger og borgerønsker, og vi samarbejder med både forskere, lokaludvalg og kommunen om at finde løsninger, der fungerer i praksis.

Følg med i kommende begivende og aktioner om missionen om en renere havn!

Projektet om ren luft i kanalerne udspringer af Miljøpunktets arbejde for et sundt bymiljø og bygger videre på borgernes mangeårige bekymringer over sod og støj fra kanalrundfart og vandfly.

Siden 2023 har vi samarbejdet med studerende fra Worcester Polytechnic Institute (WPI), som har udført systematiske målinger af ultrafine partikler (UFP) og støj i Nyhavn, ved Langelinie og omkring Refshaleøen. Resultaterne har vist, at luftforureningen fra kanalbåde og vandfly langt overstiger både baggrundsniveauet og WHO’s anbefalinger.

Med vandflyets nuværende placering ved Landelinje er det svært at undgå, at både beboere, besøgende og især legende børn på legepladsen, udsættes for støj og luftforurening over WHO’s anbefalinger til grænseværdier. Vandflyvere på fossile drivmidler bør derfor lande og lette væk fra områder, hvor mennesker lever og opholder sig. Som i Århus hvor flyene letter og lander uden for områderne med beboelser og opholdsrum.

Kanalrundfarten er et vigtigt tilbud for byens gæster, men den bør ikke ske på bekostning af luftkvalitet og sundhed. I dag sejler de fleste både stadig på diesel, og den eksisterende koncession giver tilladelse hertil helt frem til 2037. Derfor arbejder Miljøpunktet for at fremrykke overgangen til eldrift og etablere en nul-emissionszone i havnen til senest 2031. 

Læs en artikel fra TV2 Kosmopol hvor vi udtaler os om problemet her.
Læs om de nyeste måling, resultater og anbefalinger fra rapporten fra studerende fra WPI her.

Baggrund

Luftforureningen i de københavnske kanaler er langt mere koncentreret, end mange forestiller sig. Ved målinger i Nyhavn blev der registreret op til 1.000 gange højere koncentration af ultrafine partikler end byens baggrundsniveau - især når bådene starter motorerne eller bevæger sig i de trange kanaler.

Ultrafine partikler er så små, at de kan trænge dybt ned i lungerne og videre ud i blodbanen. Forskning forbinder langvarig eksponering med øget risiko for astma, hjerte-kar-sygdomme og tidlig død.

For beboere, restaurantpersonale og besøgende ved kanalerne betyder det, at de dagligt udsættes for forurening i niveauer, der svarer til tæt trafik på en stor vej - blot i områder, der burde være byens mest rekreative.

Målinger fra Refshaleøen viste desuden, at vandflyets starter og landinger gav partikelkoncentrationer på over 80.000 partikler pr. Kubikcentimeter, hvilket er mere end tyve gange over normal baggrund. Selvom vinden hurtigt spreder udledningen, sker eksponeringen gentagne gange dagligt - tæt på opholdszoner, legepladser og boliger.

Forurening fra vandflyvere

Støjen fra dieselmotorer og vandfly påvirker i høj grad de områder, hvor folk bor, går tur og opholder sig. Målinger udført i samarbejde med WPI viste, at støjniveauet flere steder oversteg de anbefalede grænser for rekreative områder på 50 dB.

Ved legepladsen på Langelinie nåede lydniveauet ved vandflyets start og landing op til 95 dB, svarende til en tæt trafikeret vej. Det skaber ikke blot gener, men også dokumenteret risiko for stress og høreskader ved gentagen eksponering.

En omstilling til eldrift og at flytte vandflyverens placering, vil ikke blot reducere forureningen, men også skabe ro og trivsel i byens mest besøgte og historiske kvarterer - fra Nyhavn og Christianshavn til Slotsholmen og Holmen.

Læs mere om borgernes oplevelser med støj fra vandflyvere i en artikel fra Politiken her.

Kanalrundfarten i København drives på baggrund af en flerårig koncessionsaftale mellem By & Havn og operatørerne. Den nuværende aftale tillader dieselbåde helt frem til 2037, medmindre nye miljøkrav eller politiske beslutninger ændrer rammerne.

Der findes i dag ingen specifik lovgivning, der begrænser ultrafine partikler fra dieselmotorer til søs, og ansvarsfeltet er delt mellem By & Havn, Trafikstyrelsen og kommunen. Desuden findes der ingen nationale regler der kan gennemtrumfe de eksisterende aftaler. Det betyder, at ingen enkelt aktør kan indføre en nul-emissionszone uden politisk mandat.

Samtidig er der tekniske og økonomiske barrierer: Opladningsinfrastruktur mangler i havnen, og investeringsomkostningerne for de nuværende operatører er betydelige. Men erfaringer fra bl.a. Amsterdam viser, at en gradvis omstilling med støtteordninger og klare tidsplaner kan gennemføres på under ti år.

Miljøpunktet arbejder derfor for at skabe opbakning til en lokal politisk beslutning, der sætter retning for en nul-emissionszone i havnen før 2037 - senest 2031.

Teknologien til at sejle elektrisk findes allerede. Flere europæiske byer har vist, at både sightseeing, havnetransport og færger kan drives lydløst og emissionsfrit med moderne elbåde og batterier.

De danske operatører er positive over for forandringen, men mangler klare rammer og infrastruktur. En udrulning af ladestandere ved Nyhavn, Christianshavns Kanal, Gammelholm og Sluseholmen vil være et vigtigt første skridt.

Desuden kan havnens eksisterende strømforsyning udbygges med relativt lav investering sammenlignet med andre mobilitetsprojekter. Samtidig findes der hybridløsninger, som kan bruges i overgangsperioden.

Teknologisk set er København klar - det er de politiske og økonomiske beslutninger, der afgør tempoet.

Borgernes opbakning til grøn omstilling i havnen er massiv. I en spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt beboere ved kanalerne svarede over 95 %, at de ønsker kanalrundfarten gjort emissionsfri, og 65 % oplever dagligt gener fra dieselrøg eller støj.

Projektet har affødt stor interesse blandt både lokale beboere, politikere og foreninger. Mange ser ren luft i havnen som en naturlig forlængelse af Københavns klimamål og byens ambition om at være en CO₂-neutrale hovedstad.

Miljøpunktet samarbejder derfor med lokaludvalg, forskere og aktivt engagerede borgere om at dokumentere udfordringerne og pege på løsninger. Vi afholder borgermøder, laver målinger sammen med frivillige og udvikler kampagnemateriale, der gør det nemt for flere at deltage.

Arbejdet for en nul-emissionszone i Københavns havn fortsætter. I den kommende periode vil Miljøpunktet:

  • Afholde aktioner ved kanalerne med borgere og andre interesserede parter
  • Gennemføre nye målinger af ultrafine partikler og støj sammen med andre interesserede.
  • Udarbejde borgerforslag om de nødvendige tiltag for en nulemissions-zone i havnen.
  • Samarbejde med operatører om tekniske løsninger og ladeinfrastruktur.
  • Udvikle formidling og events i samarbejde med lokale.
  • Fortsætte dialogen med Københavns Kommune og By & Havn om at skabe konkrete rammer for en emissionsfri kanalrundfart.

Ren luft i kanalerne er et problem pga. forurening og klimapåvirkning - men det handler om livskvalitet, fællesskab og retten til at kunne nyde byens blå rum uden sundhedsrisici.

Vil du følge med eller bidrage til arbejdet, kan du skrive til miljopunkt@a21.dk eller tilmelde dig vores nyhedsbrev.